Hvad laver en SEO specialist?

Hvad laver en SEO-specialist helt præcist?
En søgemaskineoptimerings specialist forbedrer webstedsplaceringer på store søgemaskiner, såsom Google, Yahoo! og Bing.

Specialisten sikrer on-page optimering for at producere relevante søgeresultater og en positiv brugeroplevelse, voksende webstedstrafik, leadvolumen og brand awareness.

“Det primære formål med en SEO specialist er det samme som enhver marketingmedarbejder: Mere salg til virksomheden!

Ved at anvende smarte on-page taktikker – søgeordstag, interne links, rene URL’er osv. – “er en SEO-specialist i stand til at øge hjemmesidens synlighed i søgemaskinerne, hvilket i sidste ende resulterer i øget trafik og mere salg.”

Andre opgaver omfatter implementering og vedligeholdelse af titel- og metatags, URL-omdirigeringer og 404-fejl; analysere konkurrenters tilstedeværelse på nettet; overvågning af Google Search Console og lignende webmasterværktøjer; identifikation af muligheder for linkbuilding; og forhandling af kontrakter med agenturer og leverandører.

Nogle arbejder også tæt sammen med medlemmer af marketing- og kreative teams for at udvikle nye initiativer og opdatere eller administrere konti på sociale medier for at øge brugerengagementet.

SEO er en integreret del af søgemaskinemarkedsføring (SEM). Kendskab til SEM er naturligvis afgørende for SEO-specialister, men det er også en fordel for alle fra marketingfolk til freelanceskribenter.

Hvilke færdigheder har en SEO-specialist brug for?
Kommunikationsevner er alt. Hvis en kunde hyrer dig til at udvikle sit websted, skal du være i stand til at formulere den bedste fremgangsmåde og forklare, hvorfor det er bedst for ham.

At vurdere risici – “at kende forskellen mellem ændringer, der i høj grad kan skade et websteds fremskridt, og ændringer, der kan flytte nålen fremad” – og at forudsige tendenser, og hvordan de vil påvirke fremtidig trafik, er også vigtigt. Kendes der ikke til disse risici kan det være dyrt sparet viden.

Du skal selvfølgelig kende til Google Analytics (eller et andet webanalyseværktøj) samt SEO-værktøjer såsom SEMrush og Moz, Ahrefs og så videre.

Kan en SEO specialist undværes?

Alle med et website, som ar ambitioner om, at rangere i toppen af SERP har brug for en SEO specialist. SEO er nemlig ikke som i de gode gamle dage, hvor alle og enhver kunne lave dette. I dag kræver det specialiseret viden, som der ikke er mange interne marketingsmedarbejdere der besidder. Uden den nødvendige viden kan der laves mere skade end gavn, når websitet skal optimeres.

SEO specialisten har derimod fuldt fokus på netop denne indsats og er derfor, på sigt alle pengene værd. Det kan dog være en fordel at have seo-relaterede medarbejdere, som contentere mv i den interne stab.