Det bør alle mindre virksomheder investere i

Som mindre virksomhed har man ikke økonomi til alt det, man måske gerne ville – og man skal derfor prioritere pengene på en sådan måde, at man får mest muligt ud af dem. I denne artikel har vi fokus på, hvad en mindre virksomhed bør investere i for at få mest muligt ud af pengene.

IT-support

Alle virksomheder er på den ene eller den anden måde afhængige af IT – og hvis det ikke virker som det skal, kan det i værste tilfælde koste kunder og dermed omsætning. Det er derfor meget vigtigt, at der er styr på IT’en. Det er dog langt fra de fleste iværksættere, der har styr på lige netop dette – og det er derfor her, IT-support kommer ind i billedet. Når der er noget, man ikke selv kan – og det er så vigtigt for ens virksomhed – bør man få en dygtig samarbejdspartner med på holdet, som man kan spørge om råd og vejledning og som kan sørge for at det hele kører på skinner. Det er investeringen værd, især hvis man har sin forretning kær.

Efteruddannelse

Når man er en mindre virksomhed, er man meget afhængig af de medarbejdere, man har – især når der simpelthen ikke er råd til at ansætte flere. Det er derfor vigtigt, at man får så meget som muligt ud af de medarbejdere, man har – og samtidig har mange medarbejdere også lyst til at udvide deres kompetencer og varetage nye, spændende opgaver. Efteruddannelse bliver således en win-win for både virksomheden og medarbejderen. Det er derfor uden tvivl en investering værd – uanset om der er tale om træning i kommunikation, kurser i markedsføring eller noget helt tredje.

Markedsføring

Kunderne kommer ikke af sig selv. Det er derfor meget vigtigt, at du gør noget for at gøre opmærksomhed på dig, din virksomhed og dine produkter/serviceydelser. I første omgang handler det om at være synlig på de rette platforme, dvs. have en Facebookside, Instagram-profil eller andet, der kunne være relevant og skabe relevant indhold for målgruppen. Det er dog ikke altid nok, og i mange tilfælde vil det være en god idé at smide lidt penge efter det, f.eks. i form af søgemaskineoptimering eller søgemaskineannoncering, så man er synlig, når folk leder efter ens produkter/ydelser – eller annoncering på sociale medier, så man kan ramme den rette målgruppe med et bestemt budskab.