Derfor er firmaets julegave meget mere end en ”ting”

Det er blevet en ganske almindelig praksis, at mange danske arbejdspladser forkæler deres ansatte med en god firmajulegave.

Overordnet set giver det også god mening, da man som virksomhed næsten kun har fordele ved at gøre det. Du gør jo både den ansatte glad og så kan du faktisk også modregne gavebeløbet hos SKAT, så længe beløbet ikke er for stort.

I de senere år har der været en trend, hvor mange virksomheder har valgt at give julegaver til medarbejdere ved at tildele dem et beløb, de kan vælge gave for i en gaveshop.

Konceptet er det samme, som man kender fra en almindelig webshop. Men det smarte er, at udvalget i denne shop er bestemt ud fra firmaets budget. Stiller man f.eks. 750 dkk til rådighed pr. medarbejder, ser de ansatte derfor kun gaver op til dette prisleje, når de logger ind i gaveshoppen. Det særlige er dog, at den ansatte godt kan støde på varer, som måske koster mere end 750 dkk ude i butikken. Dette på grund af fordele som at kunne købe stort ind og at gaveshoppen ikke har udgifter til personale og fysisk butik i samme omfang.

Relationen i fokus

En af de særligt gode ting ved at give en flot gave, er at det styrker relationen mellem den ansatte og firmaet. En gave er på den måde en ”tak for indsatsen”, hvormed man anerkender den ansatte. Den ansatte sendes derfor på juleferie med følelsen af taknemmelighed og følelsen af at være blevet set af sin arbejdsplads, hvilket er godt i forhold til at bygge relation mellem ansat og arbejdsplads. Husk på, det koster mange ressourcer at opdrage de ansatte i deres roller og finde de rette kandidater til jobbet. Derfor giver det ekstra god mening at holde den ansatte glad og tilfreds, så denne person ikke pludselig tænker på at søge nye græsgange at udfolde sit talent på.

Firmajulegaven er derfor meget mere end blot en fysisk ting. Det er en måde at skabe bedre relation på.