Sådan bliver du en god leder

Vi har nok alle haft en chef, der var svær at arbejde for, som fokuserede på vores fejl og fik os til at frygte at komme på arbejde. Endnu vigtigere, nogle af os kan også have været så heldige at arbejde for en god chef – en stærk leder, der lyttede til os, værdsatte os og motiverede os. Men hvad er en god leder egentlig?

Følg disse trin

Empati er blevet identificeret som en vigtig lederskabsevne. At være ægte med dit team bør ikke betyde, at du bliver bedste venner med dem. Det betyder, at vi gør vores bedste sammen. Det får dig til at virke mere imødekommende og hjælper dig med at opnå respekt.

Som leder er det også vigtigt at lytte til teamet. Lyt til hvad de har at sige, vær med til at vise at du værdsætter hver person i teamet og skulle der være konflikter, så være med til at lytte og finde en løsning. Mange af de gode ledere har været igennem noget professionel ledercoaching, hvor de også får lært dette.

Effektive ledere vurderer også alle de faktorer, der bidrager til at nå målene, og sørger for, at de er opnåelige. Derfor er det vigtigt at sætte realistiske mål. Når man når målet, kan man give positiv feedback og fortsætte med det hårde arbejde.

En leder er også realistisk

Fejl er en del af livet. Hvordan du håndterer det er vigtigt for medarbejderne. Vrede og fingerpeg-id er ofte kontraproduktivt. Hvis du i stedet vil vide, hvordan du er en god leder, kan du sammen med dit team udforske, hvad der gik galt, og hvordan tingene kunne have været gjort anderledes for at sikre succes.

Tag ansvar for enhver rolle, du spillede i det missede mål. Find sammen ting, der kan forbedres fremadrettet. Og hold medarbejderne ansvarlige efter behov og gøre derefter jeres bedste sammen.